((طرز کار سیلندر فرمان))
یک
سیلندر 4وجهی است که برروی آن به تعداد میله های فرمان سوراخ وجود دارد
ودارای دوحرکت نوسانی ودورانی می باشد که حرکت دورانی آن برای قرار دادن یک
کارت طرح جدید در موقعیت بافت می باشد تعداد کارت طرح به اندازه ریپیت
پودی می باشد وحداقل تعداد کارت مورد نیاز 4وردی می باشد که این کارت ها
توسط حلقه یانخ به هم متصل شده اند برروی کارت طرح مطابق طرح بافت سوراخ
وجود دارد وهر کارت طرح یک پود رامی بافد حرکت نوسانی سیلندر برای خروج
میله های فرمان از داخل سوراخ های کارت طرح وقرار گرفتن کارت طرح جدید
درموقعیت بافت می باشد واین حرکت باعث می شود تا نیرویی برمیله های فرمان
که کارت طرح جدید سوراخی برای آن ها وجود ندارد وارد کند تا این میله ها
قلاب رااز مسیر بالابر خارج کرده ونخ تار متصل به آن قلاب درموقعیت خود
باقی بماند بنابراین سوراخ درکارت طرح به متطله روریز تاری می باشد
((دونوع سیستم ژاکارد باتوجه به توضیحات گفته شد))
1.ونساتری 2.وردل
مدل ونساتری =کارت طرح ونساتری ازجنس مقوای فشرده است
مدل وردل=کارت طرح از نوع کاغذی است
نیرو
ازطرف سیللندر مستقیم به میله فرمان وارد نمی شود بلکه ابتدا به سوزن
فرمان داده می شود واز طریق سوزن فرمان به میله های فرمان وقلاب منتقل می
گرددسرعت در این ماشین پایین است اگر بتوانیم زمان انتخاب را حذف نماییم
سرعت دستگاه بالا می رود یک دور میلنگ یک مقدار از دور میلنگ صرف پرتاب
ماکو ویک زمان بالا بردن قلاب وانتخاب قلاب وزمان دیگر پایین آمدن برای
بالا بردن سرعت باید آن را دوبالابر کرده واگر بتوان زمان انتخاب را دردیگر
زمان ها را ارتقا نمود زمان را در دیگر ماشین ها زیاد می شود برای این
منظور ازژاکارد و بالابر استفاده می شود که یک بالابر پودها زوج و بالابر
دوم پودهای فرد را می گذارد
ژاکارد سیستم فرانسوی: درایران
بیشتر کاربرد دارد ظرفیت ژاکارد بیشتر است تعداد قلاب بیشتر دارد از تفاوت
های آن نسبت به انگلیسی فضای کمتری رااشغال می کند و دیگر عیوب انگلیسی
این است که استحکاک از دوسیلندر بیشتر است.
ژاکارد نیمه الکترونیکی:که
قسمت سیلندر فرمان و کارت طرح عوض شده و باکس های حاوی آهنی والکترونیکی
گذاشته می شود که یک طرح یک را از یک سیستم cpu مرکزی یا یک سیستم cpu
مستقل داشت
ژاکارد
فول الکترونیکی:دراین نوع ژاکارد آمده اند سیلندر فرمان_کارت طرح ومیله های
فرمان حذف شده است و به جای این قطعات یک سری قرقره و آهن و بادهای
الکترونیکی جایگزین شده است از سیستم قرقره برای اینکه قدرت نصف می شود
در این سیستم ها از یک هسته فولادی با قدرت مغناطیسی شونده زیاد استفاده
شده است وبامغناطیس شدن نخ سمت بالا و در صورتی که مغناطیس قطع شود نخ تار
پایین می ماند و از تعدادی قرقره جهت کاهش نیروی مورد نیاز جهت بالا بردن
نخ تار در این سیستم استفاده شده است
|
|
|
|
|
اولین ماشین ژاکارد بدون هارنیش در دنیا ! UniShed،
|
|
تغییر و تحولات فنی و نوآوری هایی که پیوسته ارائه می شود، راه جدید در زمینه تکنولوژی ژاکارد به عرصه ظهور می آورد از
زمانی که ماشین ژاکارد مکانیکی توسط ژوزف ماریا ژاکارد در سال 1795اختراع
شد اساس کار این مکانیزم ها چه در ماشین های ژاکارد مکانیکی و چه در ماشین
های ژاکارد الکترونیکی تغییر نکرده است.
تشکیل
دهنه توسط قلاب هایی با طرح های مختلف که به صورت مکانیکی حرکت داده می
شوند، صورت می گیرد. هارنیش بین ماشین ژاکارد و ماشین بافندگی نقش مهمی
ایفا می کند. این ابزار پلی است که آنها را به هم اتصال می دهد و حرکت سر
نخ های تار را کنترل می نماید.
GROSSE
JAC همواره در زمینه تکنولوژی ژاکارد پیشرو بوده است، و این بار نیز با
ارائه راه کاری جدید برای کنترل مکانیزم تشکیل دهنه با استفاده از میله های
فنری ا ین تکنولوژی را ارتقا داده است در نمایشگاه ایتما
1999 پاریس، یک نمونه آزمایشی
حاضر به کار
از چنین ماشینی به نمایش درآمده بود. UniShed 1 اولین ماشین ژاکارد
در دنیا بود که هارنیش نداشت. کارشناسان با مشاهده اساس فیزیکی این ماشین
که غیر معمول بود، متعجب و متحیر شده بودند. رخ دادن این انقلاب نه تنها در
تکنولوژی ژاکارد مرحله برجسته ای به شمار می رود، بلکه می تواند در همه
تکنولوژی های بافندگی (از جمله دابی) نیز به کار رود. تحقق ضروری تشکیل
دهنه توسط میله های فنری می تواند کل تکنولوژی بافندگی را به سمت ابعادی که
تاکنون دست نیافتنی بود، سوق دهد و این امر سبب شد تا GROSSE بهای ابداعش
را از انجمن صنعتی نخ و پارچه(IndustrieverbandGarneundGewebe)دریافت کند.
GROSSE JAC ماشین کاملاً جدید UniShed 2 که مکانیزم تشکیل دهنه مثبت و
بدون هارنیش در آن بهینه شده است، را در نمایشگاه ایتما 2007 مونیخ به
نمایش گذاشت. این ماشین وجه اشتراکی با ماشین های ژاکارد متداول ندارد. ماشین UniShed 2 مستقیماً بر روی ماشین بافندگی نصب شده و بر روی دیواره های آن ثابت می شود. تشکیل
دهنه بر طبق اصول دهنه باز انجام می شود. بدین معنی که نخ های تار تنها در
صورتی حرکت می کنند که در ساختمان بافت و یا الگوی طرح نیاز به تغییر
موقعیت بالایی به پایینی و یا بر عکس باشد. به همین خاطر، از رسیدن آسیب به
نخ های تار به مقدار زیادی جلوگیری می شود. هندسه دهنه، همه نیازمندی
های سیستم بافت مدرن را تأمین نموده و امکان تنظیم
مجزای دامنه
بالابری و توقف دهنه را میسر می کند. کنترل دهنه بافت با کمانش فنرهای
به فرم ریسمان (کمانش مارپیچی) توسط نیروهای محوری فشاری انجام می شود. با
توجه به نظرات لئونارد ایولر، فیزیکدان و ریاضیدان سوئیسی (1783-1707)،
چهار حالت ممکن وجود دارد. نمونه آزمایشی ماشین UniShed 1 مطابق با دومین
حالت ایولر کار می کرد. در اینجا کمانش ایجاد شده مشابه یک نیمه ازیک منحنی
سینوسی است. اما ماشین UniShed 2 که در نمایشگاه ایتما 2007 نمایش داده
شده بود، مطابق با چهارمین حالت ایولر کار می کند. در اینجا یک منحنی
سینوسی کامل به وجود می آید که مزایای بیشتری دارد. ماشین های (1 و
2(UniShedژاکاردهای مثبتی هستند که وردها را همراه با نخهای تار به موقعیت
پایین یا بالایی حرکت می دهند و در آنها به اجزاء پایین آورنده نیازی نیست. وردها
مستقیماً به اجزاء حرکتی متصل اند. به همین دلیل هارنیش ها حذف شده اند.
همچنین سیستم به قرقره و یا قلاب نیاز ندارد و فقط قسمت های متحرک کمی در
انتخاب و تشکیل دهنه دخالت دارند. ماشین UniShed با توجه به اصولی که بر
اساس آنها کار می کند، سرعت بالایی دارد. کنترل مداوم محرک ها و قسمت های
الکترونیکی، بالاترین قابلیت اطمینان را در عملکرد این ماشین به وجود
می آورد. حرکت توسط موتورهای پله ای که هماهنگ با ماشین بافندگی کار می کنند، ایجاد می شود. امروزه
مسئله مصرف انرژی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در اینجا نه تنها هزینه
های ناشی از مصرف انرژی، بلکه آلودگی محیط زیست نیز نقش مهمی دارند. با
توجه به اساس کار میله های فنری در ماشین UniShed، انرژی تولید شده دوباره
به سیستم باز می گردد، مانند آنچه در ساعت های آونگی اتفاق می افتد.
بنابراین تنها مقدار کمی انرژی برای تغذیه به ماشین در حین عملیات لازم
است. همچنین طراحی جمع و جور این ماشین که اجازه می دهد دستگاه ارتفاع
کمتری داشته باشد، همچنان که هزینه های تهویه را کاهش می دهد، تأثیر مثبتی
بر میزان مصرف انرژی دارد. از مزایای مهم دیگر سیستم UniShed GROSSE
JAC می توان به امکان کنترل تک تک نخ های تار در عرض پارچه اشاره کرد. هر
یک از نخ های تار می توانند به طور جداگانه با میزان کمی انرژی توسط عناصر
مافوق Piezo کنترل شوند، که این امر منجر به دستیابی به آزادی بیشتری در
طراحی و نیز انعطاف پذیری در تغییر عرض پارچه و تراکم تاری می شود
|
((مکانیزم تشکیل دهنه ی ژاکارد))
درماشین
ژاکارد به علت ان که می توان به تک تک نخ های تارمستقلا فرمان داد امکان
بافت تکرار تاری بسیار بزرگ وجود دارد ودرواقع تکرارتاری می تواند شامل
کلیه ی نخ تارباشد بنابراین مکانیزم ژاکارد مخصوص بافت پارچه های نقش دار
است
(( اصول کارمکانیزم تشکیل دهنه ی ژاکارد))
هرنخ
تار ازداخل یک میل میلک عبور می کنند وهرمیل میلک از پایین به یک وزنه با
یک کش بایک فنر ظریف برگرداننده متصل است هرمیل میلک نیز به یک ریسمان ورد
(هارنیش) به طول تقریبی 250سانتی متر متصل می باشد ریسمان ها از طریق سوراخ
هایی که در داخل تخته ریسمان وجود دارد به ترتیب خاصی عبور می کنند هر
ریسمان از بالا به قلاب ماشین ژاکارد متصل می شود قلاب ها نیز از داخل
سوراخ های تعبیه شده بر روی تخته قلاب عبور می کنند هر قلاب به یک میله ی
فرمان افقی (سوزن ) که در مقابل کارت فرمان قرار دارد و توسط تخته راهنمای
سوزن ها هدایت می شود مربوط است برای بالا بردن یک تار باید در کارت طرح و
در مقابل میله فرمان مربوطه یک سوراخ وجود داشته باشد هنگامی که کارت طرح
در مقابل سوزن ها قرار می گیرد سوزن ها در اثر فشار فنر انتهای آن به داخل
سوراخ کارت طرح وارد می شود و در نتیجه قلاب متصل به آن در مسیر بالابر
(چاقو) قرار می گیردد با بالا رفتن بالابر قلاب و ریسمان و نخ تار داخل میل
میلک متصل به ریسمان نیز بالا کشیده می شود و نخ تار در دهنه ی بالا قرار
می گیرد هنگام تعویض دهنه و با پایین آمدن بالابر وزنه یا فنر انتهای میل
میلک نخ تار را به حالت اول بر می گرداند چنانچه در کارت طرح و در مقابل
سوزن سوراخی وجود نداشته باشد سوزن به کارت برخورد کرده و توسط آن به عقب
رانده می شود با حرکت سوزن به عقب رانده می شود با حرکت سوزن به عقب قلاب
مربوط به آن از سر راه بالابر کنار می رود در نتیجه هنگامی که بالابر بالا
می رود قلاب در پایین باقی می ماند و نخ تار مربوط به آن در دهنه ی پایین
قرار می گیرد هر کارت طرح روی سیلندر فرمان برای بافت یک پود از طرح بافت
است و به تعداد پودهای تکرار بافت کارت وجود دارد که به هم وصل شده اند
در نتنیجه سیلندر فرمان که دارای چهار طرف است شامل چهار کارت می باشد
وسرعت آن دور میل لنگ ماشین خواهد بود پس از بافت هر پود سیلندر فرمان
عقب رفته به اندازه ای دور می چرخد تا کارت جدید روبروی سوزن ها قرار می
گیرد و سپس به سمت سوزن ها حرکت کرده فرمان پود جدید را صادر می کند هر
قلاب دارای یک سوزن است و ظرفیت ماشین ژاکارد با تعداد قلاب های آن بیان می
شد که تعداد قلاب ها می تواند با توجه به کاربرد به
صورت448,896,1344,2668و یا حتی بیشتر باشد
((مکانیزم تشکیل دهنه ی ژاکارد دوبالابر))
اگر
زمان کار دستگاه ژاکارد نسبت به چرحش میل لنگ در نظر گرفته شود باید کار آن
در دور میل لنگ انجام شود به عبارت دیگر در این زمان باید کارت فرمان
به سوزن ها برخورد کندئ و انتخاب قلاب ها برایب پود بعدی انجام شود این عمل
در ژاکاردهای یک بالابر انجام می شود اما با به کار بردن ژاکارد دو بالابر
می توان در مقدار این زمان صرفه جویی کرد و در نتیجه سرعت ماشین بافندگی
را افزایش داد در ژاکارد های دو بالابر دو قلاب وظیفه دارند که یک میل میلک
(یک نخ تار) را حرکت دهند و در زمانی که یکی از قلاب ها عمل می کند قلاب
دیگر در حالت سکون و آماده ی دریافت فرمان برای پود بعدی است در نتیجه
ژاکارد دو بالابر یک سیکل کامل را بعد از دو دور میل لنگ بافت رفتن دو پود
انجام می دهد و نسبت حرکتی آن به ماشین بافندگی مانند دابی دو بالابر 1به 2
می باشد بدین طریق در زمان انتخاب قلاب ها صرفه جویی می شود و در نتیجه
ماشین ژاکارد می تواند سریع تر کار کند ماشین های ژاکارد دو بالابر به دو
نوع ماشین ژاکارد با دهنه ی باز و ماشین ژاکارد با دهنه ی نیمه باز تقسیم
می شوند
((ماشین ژاکارد با دهنه ی نیمه باز))
در
ژاکارد با دهنه ی نیمه باز نخ های تاری که باید چند پود پیاپی در بالا باقی
بماند پس از هر بار پود گذاری کاملا به پایین نمی آیند بلکه توسط بالابری
که به پایین فقط تا نیمه ی ارتفاع دهنه به پایین می آیند (دهنه ی نیمه
باز) و مجددا توسط بالابر دیگر که به بالا می رود به بالا کشیده می شوند
((ماشین ژاکارد بادهنه ی باز))
درژاکارد
دهنه باز نخ های تاری که مطابق طرح بافت باید چند پود پیاپی در بالا قرار
بگیرد پس از هر بار پود گذاری پایین نمی آیند بلکه همچنان در بالا باقی می
ماند در نتیجه نسبت به ماشین با دهنه ی نیمه باز از حرکت بی فایده ی قلاب
ها و نیز از وارد شدن کشش بی مورد به نخ های تار جلوگیری می شود در
دستگاه ژاکارد دو بالابر به هر ریسمان ورد دو قلاب وصل است که توسط دو
بالابر که به طور متناوب و عکس یکدیگر به بالا و پایین حرکت می کنند می
توانند به بالا و پایین حرکت داده شوند در یک سیکل کامل دستگاه ژاکارد دو
پود بافته می شود سیلندر فرمان سمت چپ و سوزن ها و قلاب های مربوط به
آن برای بافت پود های فرد و سیلندر فرمان سمت راست و سوزن ها و قلاب های
مربوط به آن برای بافت پودهای زوج می باشند هنگامی که سیلندر فرمان پودهای
فرد درحال اجرای فرمان است سیلندر مربوط به پودهای زوج عقب رفته و در حال
چرخش و آماده شدن برای فرمان دادن به پود بعدی است و در پود بعد که سیلندر
فرمان پودهای زوج جلو آمده با سوزن ها درگیر می شود سیلندر فرمان مروط به
پود فرد عقب می رود تا بچرخد و کارت پود بعدی را آماده کند چنانچه ملاحظه
می شود یک بالابر یکی از قلاب ها را بالا کشیده است و بالابر دیگر در پایین
قرار دارد در واقع ریسمان تار مربوطه توسط این قلاب به بالا کشیده شده
است اما این ریسمان و نخ تار آن می تواند توسط قلاب دیگر نیز بالا کشیده
شود قلاب های سمت راست موقعیتی را نشان می دهند که هیچ یک از دو قلاب مربوط
به ریسمان ورد به بالا کشیده نشده اند در نتیجه نخ تار دردهنه ی پایین می
باشد برای بررسی چگونگی حرکت قلاب ها در موقعی که نخ تار مربوط به آن ها در
دو یا چند پود متوالی می بایست به بالا کشیده شود از توضیح زیر استفاده می
شود موقعی را فرض می کنیم که قلاب D درشروع حرکت به سمت پایین است و قلاب C
حرکت خود را به سمت بالا آغاز می کند نخ تا ر مربوط به این قلاب ها با
پایین آمدن D تا نیمه ارتفاع دهنه پایین می آید اما دراین لحظه توسط قلابC
گرفته میشود و مجددا به بالا کشیده می شود بنابراین نخ تاری که می بایست
دو پود پیاپی یا بیشتر بالا بماند تا نیمه ی دهنه به پایین می آید و سپس به
بالا کشیده می شود که به این نوع دهنهه باز می گویند
|
|
|
|
|
|
|
|
((ماشین های ژاکارد دوبالابر ونساتری))
دراین
نوع ماشین از کارت فرمان وسیستم فرمان مستقیم استفاده میشود که سوزن های
فرمان درحالت افقی قرار می گیرد ودر توضیح ژاکارد های یک بالابر ودوبالابر
نحوه ی کا ان ها بیان گردید اما درژاکاردونسانزی به جای دوقلاب که
درانتهابا یک میله یا ریسمان به هم وصل هستند از قلاب دوبل استفاده شده است
این دوقلاب که در دوجهت مختلف قرار دارند به خاطر حالت فنری خود تمایل
دارند که از هم دور شوند درنتیجه به فنرهای برگرداننده نیاز ندارند ماشین
های ژاکارد وونسانزی دارای دو بالابرودوسیلندر فرمان هستند کارت طرح سمت چپ
یک سوراخ وجود دارد به این ترتیب سوزن فرمان وارد سوراخ های کارت طرح شده
درنتیجه قلاب سمت چپ درمسیر بالابر قرار گرفته وبالابر مربوط به ان اماده ی
حرکت به سمت بالا وبالا کشیدن قلاب ونخ تار میبلاشد دربافت پود بعد سیلندر
فرمان سمت راست به سمت سوزن ها حرکت می کند وفرمان پود 2را می دهد دهنه ی
تشکیل شده توسط این مکانیزم نیز یک دهنه ی نیمه باز است شکل شش ضلعی
سیلندر فرمان کمک می کند تال تعویض کارت سریع تر صورت گیرد
((ماشین ژاکارد وردل))
به صورت
غیر مستقیم فرمان می گیرد وهمواره دازای یک سیلندر فرمان می باشد سوزن های
فرمان Sبرروی کاغذ فرمان قرار می گیرند این عمل توسطز تخته ی راهنمایبرروی
کاغذ فرمان قرار می گیرند این عمل توسطز تخته ی راهنمایBکه درجهت فلش به
سمت راست حرکت می کند انجام می شود چنانچه روی کاغذ فرمان سوراخ وجود داشته
باشد وسوزن فرمان وارد سوراخ شود میله ی فرمان مربوط به ان Aخارج از مسیر
حرکت دنده شانه ای های Lواقع می شود ودرنتیجه موقعی که دنده شانه ای به سمت
راست حرکت می کند نمی تواند این میله را به سمت راست حرکت دهد که در نتیجه
قلاب مربوط به ان درمسیر حرکت بالابر قرار گرفته وبا ان بالا کشیده می شود
چنانچه درکاغذ فرمان ودرزیر سوزن فرمان سوراخ وجود نداشته باشد میله ی
فرمان مربوط به ان پایین نرفته ودرمسیر حرک دنده شانه ای واقع می شود ودنده
شانه ای ان را به سمت راست حرکت می دهد ودرنتیجه قلاب مربوط به ان از
مسیبر بالابر خارج شده ونخ تار پایین می ماند
((دستگاه ژاکارد وردل بادهنه ی ))
ماشین
ژاکارد دوبالابر بادهنه ی باز نشان داده شده است دو قلاب متصل به هم که
به صورت قلاب دوبل یک پارچه هستند توسط یک میله فرمان افقی که متصل به یک
سوزن عمودی است کنترل می شود وهر قلاب توسط یکی از بالابرها که حرکتش عکس
حرکت بالابر دیگر است می تواند به بالا کشیده شود روی قلاب های سمت چپ یک
دماغه ی اضافی Hایجاد شده است که می تواند توسط تکیه گاه Gنگه داشته شود
حالت های مختلف قلاب ها نشان داده شده است درشکل Aقلاب به بالا کشیده شده
است ودماغه ی کمکی Hتوسط تکیه گاه Gنگه داشته می شود هنگام تعویض پودها این
حالت قلاب ها باقی می ماند تازمانی که لازم شود مطابق طرح
بافت نخ تارمربوط به قلاب پایین بیاید توسطمیله های فرمان قلاب به سمت
راست حرکت می کند ودماغه یHازروی تکیه گاه Gکنار میرود به این ترتیب قلاب
با پایین امدن بالابر به سمت پایین حرکت می کندCچنانچه قلاب مجددا توسط
بالابر دیگر به بالا کشیده شود دماغه ی دوم ان بابالابر 2درگیر میشودD
((مراحل مختلف اماده سازی ماشین ژاکارد))
منظور ازمراحل مختلف اماده سازی یک ماشین ژاکارد انجام عملیات مختلف زیر است:
ریسمان
کشی ,اتصال ریسمان ها به قلاب ها ,انصال ریسمان ها به میل میلک ها تنظیم
دهنه ,تقسیم بندی میل میلک ,نخ کشی تار ها ا زداخل شانه ی بافندگی وبه
کارانداختن ماشین بافندگی درضمن درماشین ژاکارد چند اصطلاح مهم به شرح زیر
وجود دارد.
رپیت نقش(رپیت شکل یارپیت تصویر):رپیت
(تکرارنقش تعداد تارمختلفی است که نقش ویاتصویر پارچه رابه وجود می اورد
ودعرض پارچه تکرار می شود مثلا درعرض پارچه 12گل هم شکل وجود دارد که
هرکدام از600خواهد بود
رپیت تار:تعداد
نخ های تار مختلفی که بافت پارچه رابه وجود می اورد ودر عرض پارچه تکرار
می شود رپیت تار می گویند اگر بافت زمینه ی پارچه ی ساتین 8باشد رپیت تار
برابر 8خواهد بود
رپیت
ماشین:تعداد قلاب های ماشین ژاکارد که برای تشکیل نقش ویا شکل پارچه به
کار می رود رپیت ماشین نامیده می شو قلاب های تشکیل دهنده ی کناره ی پارچه
وقلاب های فرمان دهنده ی تعویض ماسوره ی رنگی ,تعویض جعبه ی ماکووغیره جزء
رپیت ماشین به حساب نمی ایند
برای ان که درارچه های بافته شده روی ماشین ژاکارد یک نقش ویا شکل بدون نقص به وجود آید باید شرایط زیر موجود باشد
1_رپیت ماشین برابر بارپیت نقش ویامضرب صحیحی ازآن باشد
2_رپیت ماشین ورپیت نقش مضرب صحیحی ازرپیت تارباشند
3_برای
ان ها درعرض پارچه تعداد رپیت نقش عدد صحیحی باشد(تا به تعداد صحیح نقش
روی پارچه بدون نخ های تار کناره مضرب صحیحی ازرپیت ماشین ویارپیت طرح
باشد)
((ریسمان کشی ماشین ژاکارد((
قسمت
ریسما ن کشی ماشین ژاکارد شامل(زه یاهارنیش)تخته ریسمان;میل میلک ها ووزنه
ها می باشد این قسمت وظیفه دارند که حرکت قلاب را به نخ تار منتقل کنند
طریقه ی ساده ی ریسمان کشی در شکل نشان داده شده است
یک
دستگاه ژاکارد 400قلابی دیده می شود قلاب ها در8ردیف 50 قلابی قرار گرفته
اند پایین تر ازنقطه ی اتصال ریسمان ها قرار دارد تخته ریسمان به تعداد نخ
های تار اسنو دارای سوراخ است دراین مثال نقش پارچه از چهار راپورت 400تاری
تشکیل شده است بنابراین مجموع نخ خای تار 1600 عدد است
تخته
ریسمان نیز دارای 1600 سوراخ می باشد که سوراخ ها در32 ردیف 50 سوراخی
مطابق تقسیم بندی قلاب ها قرار گرفته اند ازقلاب شماره 1چهار ریسمان به نخ
های تار شماره 1,401,801,1201,متصل شده است به این ترتیب قلاب اول نخ اول
هریک ازراپورت های نقش راکنترل می کند به همین ترتیب ریسمانی که ازقلاب
شماره 8جلوی ماشن گرفته شده است به نخ های تار شماره8,408,808,1208متصل است
وبه همین ترتیب هریک از 400قلاب توسط 4ریسمان به4 نخ تار مربوط است قسمت
پایین هریک ازریسمان ها به یک میل میلک متصل است واز درون چشمک میل میلک یک
نخ تارعبور داده می شود به انتهای هریک از میل میلک ها وزنه ای به جرم 25
گرم متصل است وظیفه ی این وزنه ها ان است که نخ های تار را به پایین
بکشند.
((روش های ریسمان کشی))
روش های
مختلفی براب ریسمان کشی وجود دارد که شکل سه نمونه ی ان دیده می شوددر شکل
Aروش متوالیBروش جناقیCروش باطرح حاشیه نشان داده شده است درروش متوالی
راپورت نقش می تواند به تعداد دلخواه انتخاب شود در روش متوالی راپورت نقش
می تواند به تعداد دلخواه انتخاب شود در روش جناقی راپورت دوم قرینه ی
راتپورت اول است
درماشین
های ژاکارد محل سیلندر های فرمان ممکن است درجلو ویاعقب ماشین قرار داشته
باشد ریسمان کشی بازویااین که درسمت چپ ویاراست ماشین واقع شود برروی نخ
خای تار وپارچه خوب نیست اما درعوض ریسمان کشی ازنوع سائه بوده وریسمان ها
با یک دیگر اصطحکاک کم تری دارند ازاین نوع ژاکارد می توان درمواردی
استفاده کرد که چند ژاکارد باید درکنار هم قرار گیرد (بافت پارچه های
رومبلی وقالی)
((روش پانچ کارت طرح))
درشکل
زیر روش پانچ کردن (سوراخ کردن) کارت فرمان نشان داده شده است دراین حالت
فرض می شود که سیلندر فرمان درپشت ماشین بافندگی قرار داشته باشد به این
ترتیب جلوی کارت فرمان که به سوی سوزن های فرمان ححرکت می کند دیده می
شودشکل الف درشک ب دوعدد از کارت های طرح وقسمتی از نقشه ی ضربه نشان داده
شده است درشکل ج روش نخ کشی نشان داده شده است به طزیقی که نخ تار اول
درسمت چپ واز دورترین میل میلک عبور داده شده است اولین نخ ود درپایین نقشه
ی ضربه نشان داده شده است ماشین پانچ کارت ضربه رااز چپ وراست می خواند
محل هایی که درنقشه ضربه سیاه شده اند معرف ان هستند که درکارت طرح باید
سوراخ ایجاد شود برای پانچ کردن کارت طرح از دستگاه پانچ کننده استفاده می
شود
برگرفته از وبلاگ http://nasaji-yazd.blogfa.com/
|